​​​​© 2010 LSP Livsstil & sundhedsplanlægning

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey LinkedIn Icon

KONTAKT OS

Addresse

Birk Centerpark 40

7400 Herning

FOKUS

28 25 12 15 - Hovednummer

61 67 46 51 - Daglig leder Aabenraa

27 60 97 74

Åbningstider

Mandag - fredag: 07.00 - 17.00
Lørdag - søndag: 10.00 - 13.00
Helligdage: 13.00 - 17.00

 

JOBSØGNING SOM KOMPETENCE 

1.890.- pr. borger pr. uge

Varighed 4 uger

Indhold

Forløbet er tilrettelagt primært som holdundervisning, med individuelle vejledningssamtaler og coaching. Forløbets primære formål er at opkvalificere borgernes jobsøgningskompetencer og fremme deres motivation i en aktiv jobsøgningsproces. Under forløbet arbejdes der med traditionelle jobsøgningskompetencer som CV, ansøgninger og træning i gennemførelse af jobsamtaler samt mere generelle kompetencer inden for kommunikation, planlægning, selvindsigt og social adfærd.

Indhold

 

Forløbet er struktureret sådan, at holdet gennemgår 4 faser, som tilsammen skaber forskellen mellem kendskab og kompetence.​ Kompetencen anses, når borgeren selvstændigt kan strukturere sin jobsøgningsindsats, afsætte tilstrækkelig tid, lave kvalificeret jobsøgning på opfordrede og uopfordrede jobopslag, foretage proaktive opkald før afsendelse af jobansøgningen, sende kvalificerede og målrettede ansøgninger minimum 2-10 gange om ugen, lave efterfølgende opfølgningsopkald, notere erfaringer og optimere sin indsats løbende inden for de forskellige brancher der søges.

  • Selvindsigt - Den initiale del handler om at se indad. Formålet er at kende sine værdier, sådan at man kan søge værdibaseret. Værdierne skal bidrage til, at deltagerne kan finde motivationen i at søge jobbet, men også fastholde motivationen når jobbet er opnået. Derudover bidrager det til en mere autentisk jobsøgning, som vil styrke borgerens forudsætninger til at sælge sig selv til jobsamtalen, hvilket er afgørende for at få jobbet.

  • Forberedelse - Den efterfølgende del stiller skarpt på den gode forberedelse. Her handler det om selve søgningsprocessen. Fokus er at minimere handlingsbarrierer, sådan at potentiale og koncentration kan målrettes den indsats, som giver resultater. Her præsenteres gode forberedelsesmuligheder, som øger borgers muligheder for at finde flere opfordrede og uopfordrede jobs, mens der også undervises i, hvordan man gør selve jobsøgningen til sit ''arbejde'' – og dermed gør det til en kvalitet overfor arbejdsgiveren. 

  • Henvendelse - Henvendelsen er vigtig. Der fokuseres på tiden før jobansøgningen samt hvordan jobansøgningen sendes. Interviews indikerer, at kontakt forud for jobsamtalen kan øge ens muligheder for at få job, hvis man er den rette kandidat til jobbet. Derudover trænes der i at gøre et ekstra indtryk via film, strukturere ens online tilstedeværelse på LinkedIn og Facebook samt at lave video som supplement til ens ansøgning. 

  • Jobsamtale - Jobsamtalen trænes ligeledes, sådan at borgeren kan sælge sig selv bedst muligt, og på samme tid sikre sig selv med de rette spørgsmål. Borgeren lærer, hvordan man skærer ind til benet, hvordan man formulerer sig abstrakt og konkret (alt efter hvad man ønsker at fortælle) og til hvilket formål samt hvordan man skaber en god relation, som bidrager til samtalens værdi og udbytte.

  • Feedback - Borgeren trænes også til at tage notits af sin indsats, sådan at den hele tiden tilspidses. Hver jobsøgning er unik, da basen for jobsøgningen er produktet – som er borgeren.

Indhold

  • Manglende evne til at koncentrere sig om jobsøgning og at få det gjort – og gjort ordentligt.

  • Manglende motivation til at få søgt job eller uddannelse.

  • Manglende forudsætninger for at få søgt job eller uddannelse.

  • Manglende kendskab eller tiltro til egne kompetencer.

  • Manglende kompetencer til at præsentere sig selv for en kommende arbejdsgiver, i skrift og tale.

  • Manglende forståelse for, hvad egne kompetencer kan bruges til.

  • Behov for vejledning i forhold til videreuddannelse og opkvalificering.

  • Behov for udvikling af strukturerede og målrettede jobsøgningsadfærd.